« دشمن شناسی و دشمن ستیزی درس بزرگ عاشورانقشه ساختمان حرم امام حسین(ع) »

رگه های تلخ انحراف درزلال روحبخش عزاداریها

نوشته شده توسطفتاحي 27ام آبان, 1393







این ماه با نام سیدالشهداء امام حسین (علیه السلام) مشهور و معروف شده است، وجه امتیاز و برجستگی این ماه بخاطر مراسمات مذهبی است که مخصوصاً در دهۀ اوّل آن برپا می شود، ماه تعظیم شعار دینی است، ماهی است که آحاد مردم مودّت خود را نسبت به اهل البیت (علیهم السّلام) به ویژه سیدالشهداء (علیه السلام) به منصه ظهور وبروز می رسانند، ضروری به نظر می رسد که محبین و شیفته گان راه امام حسین(علیه السلام) با تأسی به آن امام همام ،به امور دینی و اصلاح امت اهتمام بیشتر بنمایند. تحصیل و تعمیق معارف اسلامی را در اولویت برنامه های عزاداری خود قرار دهند و برجسته ترین مفهوم در بین اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) مسئله « امر به معروف نهی از منکر» است . وظیفۀ ما به عنوان مأمومین امام حسین (علیه السلام) پیروی از روش و منش ایشان است. بنابراین لازم است « مسئلۀ امر به معروف و نهی از منکر» را در مراسمات عزاداری مورد توجه قرار دهیم، مجالس عزاداری ما مصداق حقیقی معروف باشند و از ورود «منکرات» در افکار و اعمال ، از لحاظ محتوایی یا شکلی به مراسمات مذهبی به جدّ جلوگیری شود، با توجه به جایگاه رفیع عزاداری ایام محرم و تأثیر شگرف آن بر روح و ایمان و اعمال افراد جامعه، بدیهی است که دشمنان تلاش کرده و خواهند کرد تا اینکه «رگه های» تلخ انحراف و تحریف را در «زلال گوارای روحبخش عزاداریها» واردکنند. دشمن درصد د کمرنگ کردن تأثیر ژرف فرهنگ عاشورا در بین آحاد جامعه می باشد؛ جهت توجه بیشتر به نقشۀ «سازمان سیاء » آمریکا در رابطه با فرهنگ عاشورا توجه بیشتری بنماییم، تاعمق تلاش و اهداف دشمن برای ما روشن تر گردد.
کتابی به نام «نقشه ای برای جدایی مکاتب الهی» در آمریکا انتشار یافته که در آن گفتگوی مفصلی با دکتر مایکل برانت یکی از معاونان سابق سیا، سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا انجام شده است که درتحقیقاتشان به این نیتجه رسیده بودند که شیعیان بیشتر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و پویا هستند. و باید بر روی مذهب شیعه تحقیقات بیشتری صورت گیرد که در این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که به طور مستقیم نمی توان با مذهب شیعه رو در رو شد، باید پشت پرده کار کنیم. واز سیاست «اختلاف بیانداز، نابود کن» استفاده و برنامه ریزی‌ هایی داشته باشیم؛ به همین منظور چهل میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص داده و این پروژه در سه مرحله به ترتیب زیر انجام شد..

1) حمایت از افرادی که با مذهب شیعه اختلاف نظر دارند و ترویج کافر بودن شیعیان به گونه‌ای که در زمان مناسب علیه آنها توسط دیگر مذاهب اعلام جهاد شود. همچنین باید تبلیغات گسترده‌ای را علیه مراجع و رهبران دینی شیعه صورت دهیم تا آنها مقبولیت خود را در میان مردم از دست بدهند.

2) یکی دیگر از مواردی که باید روی آن کار می کردیم موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی بود که هر ساله شیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگه می دارند. ما تصمیم گرفتیم با حمایت های مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزارکنندگان اصلی اینگونه مراسم که افراد سودجو و شهرت‌ طلب هستند عقاید و بنیان‌های شیعه و فرهنگ شهادت طلبی را سست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن به وجود آوریم به گونه‌ای که شیعه یک گروه جاهل و خرافاتی در نظر آید.
3) در مرحله بعد باید مطالب فراوانی علیه مراجع شیعه جمع آوری کنیم و به وسیله مداحان و نویسندگان سودجو انتشار دهیم و تا سال 1389 مرجعیت را که سد راه اصلی اهداف ما می باشند تضعیف کرده و آنان را به دست خود شیعیان و دیگر مذاهب اسلامی نابود کنیم و در نهایت تیر خلاص را بر این فرهنگ و مذهب بزنیم.
مسؤول تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:
دشمن با ایجاد انحراف در عزاداری‌ها درپی کم‌رنگ کردن بعد استکبارستیزی عاشورا است خبرگزاری رسا ـ مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که انحراف در مداحی انحراف در دین و عزاداری را در درازمدت فراهم می کند، گفت: دشمن می خواهد با ایجاد انحراف در عزاداری امام حسین(علیه السلام) بعد استکبار ستیزی قیام عاشورا را کم رنگ کند.
برخی آسیب هایی که این سنت مبارک مراسمات مذهبی را تهدید می کندبه این شرح است:

>

آسیب ها:
الف)آسیبهای محتوایی :
1-دشمن تلاش می کند تا اشعارما، سخنرانیهای ما ، مداحی ها و مرثیه های ما، از محتوای عمیق و ژرف ، انسان سازی وهدایت ،به سمت بی محتوایی و بی معنایی ،در سطح محاورات سست و بی اساس تنزل کنند.مثال:
اشعار باید روشنگرلنه ،افشاگرانه،هدایت گرانه باشد؛ ایثارگریها، رشادتها،از جان گذشتگی ها در برابر ظلم ایستادنها از ویژگیها و خصوصیات،سیدالشهداءو یارانش بود، اینها ارزش است اینهااز مناقب اهل بیت به شمار می آیند،
2-غلو راجع به قهرمانان دین،در عزاداریها
3-نقل خوابهای بی اساس و تأویلات غیر مستند
4-دروغ گفتن در عزاداریها بااین توجیه که چون اهل بیت دارای کرامت هستند پس هرچه بگوییم به آنان می آید.

5-نقل مطالبی که حماسۀ حسینی را به یک تراژدی مظلومانۀ ذلت آمیز تبدیل می کند.
6-نقل اتفاقات عجیب و غریب (شبیه معجزه یاکرامت)راجع به یک مجلس عزاداری، در مجالس دیگر که اکثر قریب به اتفاق آنها اصل و اساس و منشأ صحیح و حقیقی ندارند.
7-غلبه کردن بعد عاطفی وغفلت از بعد معرفت شناختی درمراسمات
8-اصالت پیدا کردن بعضی از فواید جانبی و فرعی(کسب شهرت وغیره)
9-داخل کردن خرافات و امور نا صحیح در مراسمات
10-رقابت های شدید وخودنمایی که اخلاص را از بین می برد
11-تک بعدی نشان دادن زندگی امام حسین(علیه السلام)
12-بی توجهی به شعائر دینی مثل نماز اول وقت ، رعایت حجاب و …
13-تصور پاک شدن تمام گناهان به دلیل حضور در مجالس عزاداری بدون رعایت دینی و عمل به واجبات و ترک محرمات
14-تهی بودن سخنرانیها و مداحی ها از معارف قرآنی و روایی و بیان موارد عوام پسند و گاهی بی اساس
15-عدم تطبیق اهداف سیدالشهداء با زمان حال
16-محدود کردن قیام امام حسین(ع) به عنوان یک واقعۀ تاریخی مربوط به گذشته در حالیکه «کلٌّ یوم عاشورا و کلٌّ ارضٍ کربلا»
17-عدم توجه به نظرات مراجع و علماء
18-خودمحوری در عزاداریها و توجه نکردن به توصیه های بزرگان دین،مراجع و علماء
19-شخص محوری به جای مجلس محوری (مرید سازی)
20-اکتفا به مداحی و سینه زنی یا سخنرانی بدون مداحی (هردو لازم است)
21-ریا و شهرت طلبی
22-استفاده از الفاظ و آواهایی که در شأن مجالس عزاداری اهل البیت نیست بلکه وهن این مراسم می باشد.
ب)آسیبهای شکلی:
1 -ذبح گوسفندوغیره در معابر عمومی
2- طولانی شدن برنامه عزاداری و سینه زنی
3-ایجاد ترافیک و راه بندان در خیابانها
4-فراهم آوردن آزار و اذیت برای دیگران (از طریق صدای بلندگو و …)
5-آسیب رساندن عمدی به بدن با قمه یا هر وسیلۀ دیگر
6-حمل علمهای سنگین و غیر متعارف در جلوی دسته جات و …
7- برهنه شدن و خودزنی
8-بند وطناب و زنجیر به گردن و دست و پا انداختن برای ابراز ارادت(این کارها در شأن مجالس عزاداری عزت محور امام حسین(علیه السلام) نیست)
9-عزاداری در مکانهای نا مناسب(مانند جاهای بسیار تاریک، قبرستانها و غیره)
10- عدم رعایت در نظافت معابر و اطراف سقاخانه ها و غیره ( استفاده از ظروف یکبار مصرف و رها کردن آنها)
11-استفاده از آهنگهای مبتذل و آلات موسیقی
12-مداحی های ریتمیک (عموماً به سبک ترانه های غربی) و حرکتهای غیر متعارف در قالب سینه زنی
البته اسیب ها منحصر در این موارد نیست، بلکه بخشی از آسیبها بیان شد و در پایان تذکر این نکته ضروری است و آن اینکه هرچیزی قیمتی تر و ارزشمند تر باشد، حفاظت و حراست از آن دقیق تر و مهمتر خواهد بود. چون دشمن هم با ترفند و حیلۀ ویژه به سراغ آن می آید.و آن چیست که از نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) برای انسانیت انسان با ارزش تر است؟


نظر از: آیه [عضو] 

اجرکم عندالله…یاحق

1393/08/27 @ 22:50


فرم در حال بارگذاری ...