« ترفندهاو تاکتیک های قیام سالارشهیدان(علیه السلام)دشمن شناسی و دشمن ستیزی درس بزرگ عاشورا »

فرهنگ عاشورایی، ترفندهای دشمنان،راه های مقابله

نوشته شده توسطفتاحي 29ام آبان, 1393



 

 

 

 

 

اگر بررسی کارشناسی و دقیقی در زمینه فرهنگ عاشورا و نگرانی دشمنان اسلام از نهضت حسینی انجام گیرد و اینکه بسیاری از نقشه‌ها و توطئه‌های آنان از طریق این نهضت و توجه به ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در آن نقش برآب می شود، به یقین اهمیت و جایگاه فرمایش‌های گهربار مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه ای، دو چندان مشخص می شود، چرا که در فرمایش‌های ایشان کاملاً به مقتضیات و زمان شناسی عنایت ویژه ای شده است و براساس آن، ضمن بیان اهمیت والای نهضت عاشورا و عزاداری‌ها برای زنده نگه داشتن این نهضت، آسیب ها و آفت ها را به صورت دقیق بررسی و بیان فرموده اند که به یقین توجه به این بیانات تحلیلگرانه، بسیاری از حقایق را برای ما روشن می سازد و از اجرای ناخودآگاهانه نقشه های دشمن باز می دارد..
از ویژگی‌های بارز فرمایش‌های مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) به نکات ذیل می‌توان اشاره کرد:
1- زمان شناسی 2- دشمن شناسی 3- تأکید بر ارائه مطالب مستنددرعزاداریها4- اهمیت و آثار و فواید عزاداری و زیارت امام حسین (علیه السلام)
بر این اساس بایدها در نهضت اهداف الهی و قرآنی خواهد بود كه آقا امام حسین( علیه السلام) نیز در خطابه های خویش به مواردی از آنها اشاره فرموده اند كه عبارتند از:
1-احیاء سیره و سنت پیامبر ( صلی الله علیه واله) كه در زمان معاویه و یزید روبه فراموشی سپرده شده بود و در دوره خلفای سه گانه به شكلی دیگر.
2- احیاء دو فریضه الهی یعنی امر به معروف و نهی از منكر.
3- احیاء ارزشهای دینی همچون نماز كه در ظهر عاشورا نیز اقامه می شود.
4- پرهیز از ضد ارزشها چون اعمالی كه در قرآن كریم از آنها نهی شده است مثل شرابخواری، رباخواری، حرام خواری و سایر كارهایی كه جزء شئونات اسلامی محسوب نمی شود.
5- پرهیز از تعلقات دنیوی چون مال، مقام و منصب كه انسانهای باسابقه ای را در جریان كربلا فریفت.
6- پرداختن به معنویات و ارتباط معنوی با معبود حقیقی همچنانكه امام حسین( علیه السلام) در شب عاشورا همراه یاران باوفایش انجام دادند.
انحرافات و بدعتها به شیوه های مختلف و به اهداف گوناگون وارد مجالس عزاداری شده است كه از جمله به موارد ذیل می توان اشاره نمود:
1- خوف و هراس معاندین اسلام از نهضت حسینی و برنامه ریزی های كارشناسی جهت براندازی یا تضعیف نهضت حسینی كه در قالب تحریفات، انحرافات و بدعتها صورت می گیرد.
2- وجود عده‌ای از متولیان هیئات، مداحان و سخنرانان كه آشنائی كامل با منابع غنی اسلامی ندارند و چون به سندیت مطالب توجه نداشته و ندارند باعث ورود مطالبی در عزاداری ها می شود كه اساس و ریشه ندارد.
3- تكیه كردن به یكسری گفته های غیرمعتبر و عمل كردن بر اساس آنها كه به مرور زمان شهرت پیدا می كند.
4- افراط و تفریط در بعضی از دوره های حكومتی چون حكومت صفوی كه متاسفانه افراط و زیاده روی در بعضی از حوادث و وقایع تاریخی عاشورا صورت گرفته است كه قبل از آن رخ نداده بود.
5- عمده نگرانی از نهضت حسینی از جانب صهیونیست هاست كه بر این اساس دولتهای مطرح در جهان مثل آمریكا و سایر كشورهای آمریكائی و اروپائی را به واكنش وا می دارد كه بودجه های كلانی را در این راستا هزینه نمایند كه در این راستا می توان به اقدامات سیا در مبارزه با نهضت حسینی اشاره نمود.
6- تضعیف روحانیت
7- استفاده از افراد سودجو و شهرت طلب
راههای مبارزه با انحرافات و تحریفات در عزاداری‌ها :
1.تكیه بر منابع مستند و تاریخی در بیان وقایع عاشورا.
2. استفاده از كارشناسان متخصص و توانمند در تحلیل وقایع عاشورا.
3. تقویت روحانیت به عنوان سنگربانان نهضت حسینی.
4. حمایت قاطع و تقویت جایگاه واقعی مرجعیت.
5. سازماندهی هیئات مذهبی.
6. آموزش تخصصی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت ( علیه السلام) و ارائه آگاهی های لازم.
7. تبیین اهداف و نقشه های دشمنان اسلام به ویژه صهیونیست.
8. تنظیم مطالب مدون در رابطه با آسیب شناسی عزاداری ها و ارائه راهكارهای مناسب جهت مبارزه با آسیب ها و آفتها


فرم در حال بارگذاری ...