« اندرز لقمان به فرزند خودجان عالم کیست؟؟ »

عدم وجود منبع درمنابع شیعی درمورد بشارت ماه ربیع!

نوشته شده توسطفتاحي 4ام دی, 1393

 

 

 

 

 




چند سالی است در پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول، پیامکهایی رد و بدل می‌شود بدین مضمون: پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله): «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت می‌‌باشد»، یا «هر کس مرا به ورود ربیع الاول بشارت دهد، بهشت را به او بشارت می‌دهم».
لکن هیچیک از این دو متن در احادیث شیعی نیامده است و این پیامکها مردود است.

اینکه می‌‌گویند پیامبر(صلی الله علیه و آله) ماه صفر را نحس می‌‌دانستند و روایتی را نقل می‌‌کنند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت می‌‌باشد»، در روایات شیعی نیامده است. بلکه مطلب چیز دیگری است.
مرحوم شیخ عباس قمی(ره) در مفاتیح می‌‌فرماید «این ماه معروف است به نحوست…» یا مرحوم حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در المراقبات می‌‌فرماید: «معروف است که ماه صفر بخصوص چهارشنبه آخر آن نحس مى‌‌باشد که در این مورد روایتى نداریم. شاید این نحوست بخاطر رحلت پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله در این ماه و نیز این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله باشد که فرموده‌‌اند: کسى که مرا به تمام شدن ماه صفر مژده بدهد، او را به بهشت بشارت مى دهم».
لکن مستند آنان برای این مطلب، حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله )است که فرمودند: «مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذار فَلَهُ الجَنَّة»: هر کس به من بشارت دهد صفر تمام شده بهشت می‌‌رود».

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...