موضوع: "ولاد ت عبد العظیم حسنی"

ولادت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام

نوشته شده توسطفتاحي 5ام بهمن, 1393

 

عبدالعظيم (عليه السّلام )فرزند عبدالله بن علي، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي (عليه السّلام) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت مي رسد ..
ولادت با سعادت حضرت عبدالعظيم (عليه السّلام) در سال 173 هجري قمري در شهر مقدّس مدينه واقع شده است و مدّت 79 سال عمر با بركت او با دوران امامت چهار امام معصوم يعني امام موسي كاظم (عليه السّلام) ، امام رضا عليه السّلام، امام محمّدتقي (عليه السّلام) و امام عليّ النّقي (عليه السّلام) مقارن بوده ، محضر مبارك امام رضا (عليه السّلام) ، امام محمّد تقي (عليه السّلام) و امام هادي (عليه السّلام) را درك كرده و احاديث فراواني از آنان روايت كرده است. روزی حضرت امام رضا (علیه السّلام) رو به حضرت عبدالعظیم (علیه السّلام) فرمود وچند توصیۀ راهگشای اخلاقی به او آموخت تا به شیعیان و یاران ابلاغ کند . متن فرمایش چنین بود : ای عبدالعظیم ، سلام مرا به دوستان برسان و به آنها بگو :
* شیطان را به دلهای خویش راه ندهند .
* درگفتار خویش ، راستگو باشند و امانت را ادا کنند.
* از جدال و نزاع بیهوده ای که سودی برایشان ندارد دوری کنند و خاموشی را پیشه خود سازند .
* به همدیگر روی آورند و به دیدار و ملاقات هم بروند « فان ذلک قربه الیَّ» زیرا اینکار موجب نزدیکی به من است .
* آنان خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازند ، زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند یا به خشم آورد ، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذابها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود.
* به ایشان بگو : همانا پروردگار نیکوکارانشان را آمرزیده و از خطای گنهکارانشان درگذشته است ، مگر کسانی که به خدا شرک ورزیده یا دوستی از دوستانم را آزرده ، یا کینه آنها را با دل بگیرد . بدرستی که خداوند او را نخواهد بخشید تا آنکه از کردار ناشایست خویش دست بکشد ، هر گاه از این اعمال نادرست دوری گزیند ، آمرزش خدا را شامل خود گردانیده است وگرنه ، روح ایمان از قلبش بیرون رفته و از ولایت ما خارج گشته است و بهره ای از ولایت ما نخواهد برد