موضوع: "منتظر و منتظر پروری"

زن انسان است!!؟؟

نوشته شده توسطفتاحي 1ام تیر, 1394

 








اسلام در چهارده سدة گذشته به زنان نیز، هم چون مردان، استقلال اقتصادی عطا نمود؛ در حالی اروپا (انگلستان) در یک سده پیش به زنان عطا نموده بود؛ هر چند این استقلال اقتصادی، مرهون کارخانه داران برای سود بیشتر و مزد کمتر بود؛ با این شعار که زنان خود مالک پولی می شوند که خود به دست می آوردند.

در عصر حاضر زنان مسلمان در عرصه های مختلف مشغول به فعالیت هستند و چرخة خودکفایی کشور را به گردش در می آورند. البته حضور زنان در عرصه تجارت و بازار باید با حفظ شئونات اسلامی باشد و مفاسد اخلاقی و اجتماعی و … را در پی نداشته باشد و زن به منزلة یک انسان در عرصة فعالیت های اقتصادی وارد شود.
زن در اقتصاد غرب، بیشتر جنبه ابزاری دارد و از اندام (جنسیت) او به مثابه یک شیء جذاب برای تبلیغات ـ اجناس و ابتذال در سینما ـ استفاده می گردد؛ لذا زن از ارزش انسانی ساقط شده است.
استفاده های ابزاری غرب از وجود زن، دو هشدار اساسی برای جامعة منتظران است؛

اول، این که حضور زن در اقتصاد و بازار کار، نباید او را از شئون انسانیت ساقط نماید و او را هم چون کالایی بی ارزش در معرض دید همگان برای فروش بیشتر قرار دهد؛ چنان که متأسفانه انتقال این فرهنگ می تواند تأثیرات منفی در ابعاد مختلف جامعه داشته باشد و مفاسد اخلاقی و بی بند و باری را در جامعه ترویج نماید.
دوم، ترویج فرهنگ مصرف گرایی از سوی سوداگریان غربی، بیشتر متوجه زنان گردیده است و هر روز با القای مدهای مختلف و محصولات جدید درصدد پرکردن جیب های خود و مشغول ساختن سایر جوامع به امور مادی و خالی کردن جیب سایر کشورها می باشند. شاید روایتی که در رابطه با مشارکت زنان در امور تجاری با مردان در آخرالزمان آمده است.«هنگامی که زن ها برای طمع دنیا در داد و ستد همسران شان شرکت کنند» مبتنی بر همین اساس باشد.

. خداوند متعال در مورد استقلال اقتصادی مرد و زن می فرماید:« برای مردان از آن چه کسب کرده اند بهره ای است و برای زنان [نیز] از آن چه کسب کرده اند، بهره ای است.»


منبع:مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص253ـ ص256؛مجلسی، بحارالانوار، ج53، ص95، باب29، الرجعة، ج83، ص253-256

مادر متولی تربیت

نوشته شده توسطفتاحي 1ام تیر, 1394

 

 

 

 

 

 

 

 


دوره جوانی در نظام تربیتی اسلام، دوره وزارت و همراهی است . اگر پدرو مادر و متولیان تربیتی توفیق یافته باشند تمامی گام های مذکور را با موفقیت طی نمایند، جوان آنان در این دوره ، به بالاترین مرحله تکامل اخلاقی ، که مرحله اخلاق مستقل و خود پیرو می باشد می رسد که در آن، قوانین حاکم بر رفتار اخلاقی از درون فرد سرچشمه می گیرد.

خطاب امام صادق(علیه السلام) به همه مسئولان و مربیان که فرمود: «جوانان را در یابید که آنان به سوی هر خیری شتابان ترند»

از زمینه های مساعد دوران جوانی برای کاشتن بذر محبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خبر می دهد. بنابر مضامین روایی وقتی جوانی به سن 21 سالگی می رسد و جوانی است که بر اساس آموزه های دینی و با بصیرت و دقت تربیت شده است ، خداوند تبارک و تعالی فرشتگان را مامور می سازد که به مادر به واسطه این تلاش آگاهانه برای تربیت نسل ولاییِ، خسته نباشید بگویند و به او نوید آغاز زندگی و بخشش تمام گناهان را بدهند. 

در این صورت است که مادر منتظر می تواند سر بلند و با افتخار ادعا نماید که توفیق یافته نسلی منتظر تربیت کند و به رسالت خود که توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) به دوش والدین گذاشته شده بود.

 

منبع: الکافی،ج8 ، ص 93؛ منتظر و منتظرپروری مریم معین الاسلام ،علی غلامی

دوران شاکله دینی کودک؟؟

نوشته شده توسطفتاحي 1ام تیر, 1394

 









یکی از مقاطع و مراحل تاثیرگذار در تربیت  نسل مهدوی ، دوران بارداری مادر است که در شکل گیری شاکله دینی فرزندان فوق العاده موثراست. کلیه حالات ،سکنات، رفتارها و حتی خطورات فکری و ذهنی مادر در فرزند تاثیر گذار است. مادری که خود علقه عاطفی و فکری با مولای خود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشته و این علقه، نمود عملی در زندگی او دارد، می تواند منتقل کننده آن به فرزند خود باشد. 

تجربه نشان می دهد خواندن دعاهایی که تقویت کننده ارتباط با ائمه اطهار (علیه السلام) است، می تواند در تربیت نسل مهدوی موثر باشد. ذکر و یاد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و انجام وظایف مهدوی از سوی مادر می تواند در تربیت نسل منتظر موثر باشد . ارتزاق مادر از لقمه های حلال در طول بارداری از جمله مسایلی است که در تربیت نسل دین دار و ولایی، نقش دارد.


منبع:زن منتظر و منتظر پروری،مریم معین الاسلام ،علی غلامی، ص 122

لباس انتظار!

نوشته شده توسطفتاحي 1ام تیر, 1394

 

 

 






یک زن، یا یک مادر واقعی در جامعه ریاست می کند و پایه های خوشبختی یا بدبختی مردان دنیا را بنا می گذارد. او رئیس اصلی جامعه است. سرنوشت جامعه به دست او رقم می خورد. او می تواند جامعه ای پاک با افرادی صالح پدید آورد. زن در نظام اجتماعی با پذیرش پایگاه اجتماعی یا مشاغل اعتباری، نقش های گوناگونی را برعهده می گیرد که اگر تمامی این نقش ها در مجموع، یک مفهوم را داشته باشند و آن کمک به انسانیت انسان باشد فرد، آماده برای کمک به ظهور می شود.
از جمله مسئولیت های زنان در جامعه ی اسلامی و منتظر، ایجاد انگیزه و امید در جوان منتظر است که زمینة تلاش و ایثارگری را در او به وجود خواهد آورد؛ ایجاد زمینه برای خودسازی و رشد معنوی جوانان است. زنان می توانند با برنامه های مناسبی که ایجاد می کنند سمبلی برای ایجاد تحول فرهنگ، اتحاد، پایداری در زمان، اتصال به رهبر و حضور در صحنه های اجتماعی برای جوانان در جامعه باشند. زنان باحجاب اسلامی خود – که نمونة بارز یک زن مسلمان و باایمان است – می توانند در جامعه، الگویی برای دختران، زنان و منتظران ظهور باشند. چون انتظار به منزلة دیدگاهی جامع و فراگیر می تواند تمامی انگیزه های افراد را تحت پوشش قرار دهد و زمینة رشد آنها را فراهم سازد. حجاب یک زن مسلمان، لباس این انتظار است که او با انتخاب ظاهری معنوی، هم چون سربازی لبیک گو به ندای مذهب پاسخ می دهد و با این کار خود و جامعه را در تحولی بزرگ، سهیم و آماده می داند.
حرکت زنان در توسعة تفکر دینی، نقش تعیین کننده ای دارد؛ به گونه ای که قدرت تصمیم گیری فرهنگی آنان در درجة بالاتری از مردان مؤمن قرار دارد. زن مسلمان، علاوه بر خانه و مدرسه، در جامعه هم نقش عظیمی بر عهده دارد. از جمله نقش های او حجاب اسلامی است که در این راه، با تحکیم بخشیدن به این امر مهم و امربه معروف و نهی از منکر می تواند جامعه را به بهترین نحو، آمادة ظهور کند.
چون معنای امربه معروف و نهی ازمنکر این است که:
ای انسان، تو تنها از نظر شخصی و فردی در برابر ذات پروردگار، مسئول و متعهّد نیستی؛ تو در مقابل اجتماع خود هم مسئولیت و تعهد داری.
پس حرکت های زنان در عصر غیبت، در حقیقت به مفهوم آماده سازی جامعه برای تحول آفرینی و نشانه های قدرت فرهنگی زنان منتظر است.


منبع:مرتضی مطهری، حماسة حسینی، جلد2، انتشارات صدرا، صص45 و 76

 


دشمن در کمین است!!!؟؟

نوشته شده توسطفتاحي 31ام خرداد, 1394

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی از راه های مؤثر دشمنان برای سلطه بر کشورهای اسلامی، تسلط فرهنگی است که دشمن از تمامی ابزارهای خود برای تخلیة فکری و فرهنگی جامعه، خصوصاً جوانان بهره می جوید.
یکی از اهداف دشمن، مبارزه با فرهنگ انتظار می باشد؛ چرا که به تأثیر آن بر افکار، عقاید و رفتار مردم پی برده است.
هم اکنون دشمن با حربه های مختلف درصدد مبارزه با اسلام برآمده و به علت تأثیر شگرف اعتقاد مهدوی، به مبارزة اساسی با این تفکر در سطح جهانی پرداخته و تا کنون بیش از پانصد اثر اعم از:

فیلم، نمایش نامه، آهنگ و داستان برای تحریف پیش گویی های نوستر آداموس در ارائه چهرة وحشتناک از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و جنگ افروزی ایشان ارائه شده است؛ در حالی که روایات اسلام، بیان گر ایجاد وحدت کلمه در سایة ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد.
امام (علیه السلام) در تأویل آیه (و قاتلوهم حتی لا تکون فتنة و یکون الدین کلّه لله ) می فرماید: امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارزه می کند، تا وقتی که اختلاف از بین ملل و ادیان برداشته شود و تمامی دین، یک کلمه گردد.

هم اکنون تأثیرات تهاجم فرهنگی دشمن در جوامع اسلامی مشهود است و دشمن از راه های گوناگون به خصوص رسانه های ارتباطی از قبیل: ماهواره، اینترنت، فیلم ها و نوارهای مبتذل و … درصدد تخریب فرهنگ اسلامی برآمده و بیشترین اهداف دشمن بر روی زنان و جوانان متمرکز شده است؛ چرا که دشمن به خوبی دریافته که بهترین راه برای دست یابی به اهداف شوم خود، تخریب زیرساخت ها و بنیان های زیرین جامعه است که شامل جوانان و زنان جامعه می باشد. تأثیر تهاجم فرهنگی در این روایت رسول اعظم (صل الله علیه و آله و سلم) مشاهده می شود که ضمن هشدار به امت خود در آخرالزمان می فرماید:

«حال شما چگونه خواهد بود، زمانی که زنان شما فاسد شوند و جوانان شما به فسق و جور گرایند و شما امر به معروف و نهی از منکر ننمایید.»

به پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم )گفته شد: ای رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) آیا چنین خواهد شد؟ فرمود: آری و بدتر از این خواهد شد! حال شما چگونه خواهد بود، زمانی که شما معروف را منکر، و منکر را معروف پندارید؟»


منبع: اسماعیل شفیعی سروستانی، غرب و آخرالزمان، ماهنامه موعود، ش62؛محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج53

زن و سیاست در جامعه منتظر

نوشته شده توسطفتاحي 31ام خرداد, 1394

 

 








اسلام، زنانی در دامن خود پرورید که نه تنها صحنة سیاسی را ترک نکردند، بلکه همواره به حمایت از اسلام برخواستند و در مقابل دستگاه ستم گر ایستادگی نمودند.
در دوران معاصرکه حکومت های ستم گر غربی برای سلطه بر کشورهای اسلامی، شعار جدایی دین از سیاست سر داده اند، نه تنها مردان، بلکه زنان مسلمان در ایران نشان دادند که مرد و زن مسلمان، نقش بسزایی در حکومت های اسلامی دارند.

حضرت زینب (علیها السلام) نیز در حمایت از امام حسین (علیه السلام) سه کار مهم را به عهده گرفت:
 حمایت از رهبر خود، امام حسین (علیه السلام) و پس از شهادت ایشان، امام سجاد (علیه السلام)
 2: محافظت از یتیمان و سرپرستی از ایشان
3:پیام رسانی امام و شهیدان در کوفه و شام با بیانات کوبنده و پرمحتوا


منبع:محمد محمدی اشتهاردی، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، فروغ تابان ولایت، ص245

فرهنگ زمینه ساز ظهور

نوشته شده توسطفتاحي 31ام خرداد, 1394

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بعد فرهنگی که گاه کمتر مورد توجه قرار می گیرد، ابعاد تأثیرگذار در تفکر و عملکرد اسلامی است. یکی از دلایل دور شدن از فرهنگ اسلامی، شرایط محیطی می باشد که با ایجاد تحول در آن، ابعاد بسیاری از مشکلات فرهنگی حل خواهد شد. برای مثال، کیفیت معماری در فرهنگ اسلامی است که در زمان های گذشته خانواده های متشرع با ساختمان های بیرونی ـ اندرونی مانع اختلاط زنان و مردان نامحرم می شدند، ولی هم اکنون با تهاجم فرهنگی غرب، ساختمان ها به شکل اُپن (باز) در آمده است.
انتقال این گونه فرهنگ ها از هم اکنون می تواند زمینه ساز ظهور باشد و زنان به دلیل طبع ظریف و هنرمند خود می توانند با معماری جدید اسلامی و تنوع بخشی به کیفیت خانه سازی و تزئینات داخلی آن، تحولات اساسی در فرهنگ متأثر از فرهنگ غرب ایجاد نمایند.
مسئله دیگر، تغییر پوشش سنتی قدیم به پوشش نامتناسب تنگ و بدن نما است که در روایات آخرالزمان نیز مورد نکوهش قرار گرفته است و برای تغییر آن به پوشش متناسب اسلامی می توان با ارائه پوشش های زیبا و متنوع جدید اسلامی، جای گزین های مناسبی برای پوشش های نیمه عریان و نامناسب به ارمغان آمده از غرب قرار داد.


منبع:سیدمصطفی مهری، الگوهایی برای چگونه بودن، خصال یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ماهنامه موعود

زن منتظردرتاریخ اسلام

نوشته شده توسطفتاحي 29ام خرداد, 1394

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقش زیربنایی زن در تولد و رشد صاحب الامر( عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مشهود است که از هنگام تکوین و تولد ایشان آغاز، و سپس با طی مراحل رشد، زمینه های امامت ایشان فراهم می گردد.
آمادگی نرجس خاتون (سلام الله علیها) برای همسری با امام حسن عسکری (علیه السلام) از آن جمله است که با تحمل سختی ها همراه بود. در حالی که نرجس خاتون در قصر پدر به عنوان ملکه، امکانات بسیاری در اختیار داشت. ولی دل بستگی او به امام حسن عسکری (علیه السلام) که قطعاً از صفای دل او نشأت می گرفت ـ موجب شد تا رنج اسارت را بپذیرد و با حفاظت و صیانت از حریم خود به وصال یار برسد
مرحلة دیگر زمینه سازی را می توان در پرورش نرجس خاتون (سلام الله علیها)نزد عمه بزرگوار امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جست وجو نمود؛ هنگامی که برای تعلیم آداب اسلامی از محضر آن بزرگوار استفاده می نمود؛ چرا که تکوین و رشد امام، علاوه بر صلب شامخ، نیازمند رحم پاک می باشد. و اینها بیان گر نقش اساسی زنان در زمینه سازی و مقدمات پیش از تکوین، هنگام حمل و سپس به دنیا آمدن امام می باشد که دور از چشم همگان، جز عده ای خواص صورت پذیرفت.
با آغاز امامت امام در دوران غیبت صغری نیز مردم با مراجعه به مادر امام حسن عسکری (علیه السلام) که معروف به جده بود، به حل مشکلات خود می پرداختند و این مسئله، حضور زنان در زمینه های اجرایی را گوشزد می نماید. بنابراین زنان قبل و بعد از غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عرصه های مختلف برای حضرت زمینه سازی می کردند و هم چنان این سیره ادامه دارد.

 

منتظرپروری

نوشته شده توسطفتاحي 28ام خرداد, 1394

 










مادران منتظر باید بدانند یکی از مسئولیت هایی که از طرف شارع مقدس برعهده آنان گذاشته شده تلاش برای تربیت یک نسل ولایی است، چرا که در روایات متعدد آمده است که ولایت و مودت اهل بیت از فرایض الهی است و ملاک اعمال و عبادات به حساب می آید. در زیارت جامعه کبیره به سبب ولایت شما طاعت واجب پذیرفته می شود و موده واجبه برای شماست، همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)به سلمان فرمودند:مودت اهل بیت من برهر مرد و زن با ایمان فرض و واجب است.
از این رو رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به والدین سفارش کردند:
« اَدِّبوا اَولادَكُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبيِّكُمْ و حُبِّ اَهْلِ بَيْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرآنِ ؛
فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن»
از این رو عمده ترین نقش آفرینی های زن منتظر منتظرپروری است.

نجفی ،هادی،موسوعه احادیث اهل بیت،ج 1، ص 234-خلاصه عبقات الانوار ،ج4،ص 255

نقش زن وجایگاه زن در خانواده و تربیت نسل ولایی

نوشته شده توسطفتاحي 26ام خرداد, 1394

 

اگر ولایت مداری و محبت به ولی خدا را یکی از مهمترین ارزش های یک فرد شیعه بدانیم که خانواده متولی انتقال آن است، در راستای همان رسالتی که در جهان هستی خالق انسان ها برای آنان قرارداده است و معمار انقلاب حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) نیز، به خوبی آن را چنین تبیین نمودند؛ که همان طور که قران انسان ساز است زن نیز انسان ساز است .
اگر پایه اصلی تربیت و رشد صحیح فرد برای اجتماع را در خانواده جستجو کنیم ، زن به عنوان مربی خانواده و عامل اصلی انتقال ارزش ها جایگاه ویژه ای خواهد یافت. لذا نقش انسان سازی زن در طول هستی از اصیل ترین نقش های وی بوده است و در اهمیت آن همین بس که مفسر عالیقدر جهان اسلام آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) می فرمایند «هر گاه زن اصالت را به نقش های دیگر غیر از مادری و همسری دهد، از صراط مستقیم خارج است » .
همچنین بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می فرمایند: «آن گاه که زن در منزل به امور خانه و تربیت فرزند می پردازد به خداوند نزدیکتر است».

 


جایگاه و نقش زن در نظام های مختلف از دیدگاه امام خمینی ره و مقام معظم رهبری، ص 147