موضوع: "مشاوره و روانشناسی"

همه چیز به افکار تو بر می گردد

نوشته شده توسطفتاحي 21ام بهمن, 1396

این یک راز است شما می توانید آن را باور کنید و می توانید به سادگی از کنار این راز بزرگ بگذرید این رازی است که خداوند آن را در اختیار انسان ها قرار داده است تا بتوانند زندگیشان را دگرگون کنند چون ما وارد عصر طلایی کره زمین شده ایم .

به چه چیزهایی فکر می کنید در طول روز در ذهن شما تصویر چه چیزهایی در حال رفت و آمد است شاید برای شما پذیرش این راز سخت باشد که آینده و شخصیت شما را همین افکار می سازد.

در هزار و چهارصد سال قبل شخصی به نام علی(علیه السلام) پسر ابو طالب از این راز آگاهی کامل داشت و آن را به شاگردان با استعداد خود تعلیم داد و فرمود مواظب افکارت باش که تبدیل به گفتارت می شود مواظب گفتارت باش که تبدیل به رفتارت می شود مواظب رفتارت باش که تبدیل به شخصیت و عاقبت و آخرتت می شود چقدر زیبا…

مواظب افکارت باش که تبدیل به گفتارت می شود مواظب افکارت باش سرنوشت شما در دست افکار شماست شما هر لحظه انتخاب می کنید که بهشت، نعمت آسایش، رفاه و ثروت و شادی را ببینید یا جهنم، جهل، خودپرستی ،غم، کینه رنجش

مواظب افکارتان باشید چون تمام بیماری ها از افکار انسانها سرچشمه می گیرد.

 مواظبفکارتان باشید که این افکار حتی قرن ها و قرن ها به صورت امواج در این عالم باقی می مانند و از بین نمی روند و به قول  انیشتین فقط از صورتی به صورت دیگر تغییر می یابند.

مواظب فکارتان باشید این یک قانون است که شما در گرو افکار خودتان هستید شما خود خالق زندگی خود هستید این اراده پروردگار است که شما زندگی خودتان را خلق کنید تقصیر ها را به گردن کسی نیاندازید شما خودت مسئول خیر و شرهای خودتان هستید که وارد زندگیتان شده است ، می شود و تا آخر عمر خواهد شد، شروع کن به اصلاح افکارت

افکار یاس و غم و ناتوانی را به زباله دان ها بسپارید و افکار عشق و امید و پیروزی و تندرستی را جایگزین آنها کنید

با انسان های مثبت اندیش و خوش قلب ارتباط گیرید و از ارتعاش مثبت آنها ارتعاش خودتان را عوض کنید شما باید دست به بزرگترین تغییر زندکیتان بزنید تغییر افکار

بگذارید تا رازی بزرگ را برای شما افشا کنم شما محکوم به زجر و بدبختی و امتحان دادن نیستید شما خالق زیبایی ها و ثروت و پیشرفت هستید خالقیت خود را بپذیرید و آستین ها را بالا بزنید و شروع کنید به خلق یک زندگی رویایی

مواظب افکارت باش…

زنِ هوشمند، مرد را اداره می‌کند

نوشته شده توسطفتاحي 20ام دی, 1394

زن باید ضرورتهای مرد را درک کند و بر او فشارِ روحی و اخلاقی وارد نسازد. کاری نکند که او در امر زندگی مستأصل شود و خدای ناکرده متوسّل به راههای خلاف و نادرست شود. باید او را به ایستادگی و مقاومت در میادین زندگی تشویق کند و اگر چنانچه کار او مستلزم این است که مثلاً نمی‌تواند یک مقداری به وضع خانواده رسیدگی کند، این را مرتّب به رخ او نکشد…
اگر مرد خانه، فعالیتی چه علمی و چه جهادی و سازندگی و چه برای کسب روزی و چه برای کارهای عمومی دارد، زن سعی کند فضای خانه را برای او مساعد کند که او بتواند با روحیه‌ی خوب سرکار برود و با شوق به خانه برگردد

همه‌ی مردها دوست دارند وقتی وارد خانه شدند، خانه به آنها آرامش و امنیّت بدهد و احساس راحتی و آسودگی کنند. این وظیفه‌ی زن است…

زن یک وظایفی دارد که عاقلانه باید آن وظایف را تشخیص دهد. زنها بدانند که اگر زنی، عقل و هوشمندی به خرج دهد، مرد را اداره خواهد کرد. درست است که مرد از لحاظ هیکل قوی‌تر است، امّا خدای متعال طبیعت زن را طوری آفریده که اگر زن و مرد، طبیعی و سالم باشند و زن عاقل باشد، کسی که در دیگری بیشتر نفوذ دارد، زن است که البته با زرنگی به خرج دادن و رندی کردن و تحکّم و زورگویی نمی‌توان به آن رسید. بلکه با ملایمت، استقبالِ خوب، خوشرویی، یک مقدار تحمل کردن ـ البته اندکی؛ خیلی هم لازم نیست تحمّل کند ـ که خدای متعال در طبیعت زن، این تحمل را قرار داده است … زن باید با شوهر خود این طور برخورد کند …

بعضی از زنها نسبت به مردها سخت گیری می‌کنند. مثلاً باید این را حتماً بخری! باید این جور خانه‌ای حتماً فراهم کنی! فلان کس این طور خریده، من اگر نخرم مایه سرشکستگی می‌شود. با این حرفها شوهر خود را اذیت می‌کنند که این درست نیست.[1]


پی نوشت :
1. مطلع عشق(گزيده‌اي از رهنمودهاي حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي به زوج‌هاي جوان)، ص99

 

ترک اعتیاد به اینترنت

نوشته شده توسطفتاحي 9ام دی, 1394

طبعا هر عمل و رفتاری یا مبتنی بر اصل جلب مصلحت و منفعت است و یا مبتنی بر دفع مفسده و ضرر. به این منظور لازم است:


1- با توکل به خدای بزرگ ” من میتوانم ” را شعار خود قرار دهید و از تلقین منفی خودداری نمایید.
2- با برنامه ریزی و کمک گرفتن از دیگران، دیگر کارهای مورد علاقه را پیگیری کنید. کارهایی که علاوه بر جذّابیت زمینه حضور شما را در فضای بیرون از منزل بیشتر کند.
3- سعی کنید برخی عوامل را از دسترس خارج کنید. مثلا جمع آوری دیش ماهواره، قطع خط اینترنت و….تا کمتر وسوسه شوید و در قبال دیگر موارد هم تلاش کنید تا رفته رفته از ساعتهای پرداختن به آن کم کنید.
4- ساعتهای مشخصی را به این امر اختصاص دهید و در صورتیکه از میزان تعیین شده تجاوز صورت گرفت، خود را جریمه کنید. مثلا مبلغ قابل توجهی را صدقه دهید، روزه بگیرید و…
5- در کارهای منزل بیشتر مشارکت کنید
6- در صورت امکان از دوستان خود دعوت کنید تا در منزل شما حضور داشته باشند و در کنار هم به مطالعه و درس خواندن بپردازید. [1]


پی نوشت :
1. اسک دین انجمن مشاوره مشکلات و اختلالات روانی

تست میزان اعتیاد به اینترنت!(IAT )

نوشته شده توسطفتاحي 8ام دی, 1394

 تست اعتیاد به اینترنت IAT )test-addiction-internet )یکی از معتبرترین تست‌های مربوط به سنجش اعتیاد اینترنتی است که توسط دکتر کیمبرلی یانگ ابداع شده است. در تست IAT هرچه امتیاز شما بیشتر باشد، اعتیاد شما به اینترنت شدیدتر است. امتیازها به ترتیب از یک تا پنج هستند که در جلوی هر پاسخ مشخص شده است. در پایان، باید مجموع امتیازاتی را که به بیست پرسش زیر می‌دهید، جمع بزنید و میزان اعتیاد به اینترنت خود را مشخص کنید:

1. چقدر بیشتر از آنچه که قصد دارید، در اینترنت می‌مانید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

2. چقدر به‌خاطر آنلاین ماندن، اعضای خانواده را نادیده گرفته‌اید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

3. چقدر اینترنت را به بودن با همسرتان ترجیح می‌دهید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

4. چقدر از طریق اینترنت، با کاربران دیگر رابطه برقرار می کنید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

5. چقدر دیگران از شما، بخاطر میزان آنلاین بودن تان شاکی هستند؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

6. چه‌قدر به‌خاطر اینترنت، نمرات و کارهایتان در مدرسه اُفت کرده است؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

7. چقدر ایمیل هایتان را پیش از کارهای ضروری دیگرتان چک می کنید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

8. چقدر عملکرد کاری و بهره وری شما، به‌خاطر اینترنت آسیب دیده است؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

9. وقتی از شما می پرسند که چه کارهایی آنلاین انجام می دهید، چقدر در موضع تدافعی یا پنهان کاری قرار می گیرید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

10. چقدر افکار آزار دهنده در زندگی را با افکار آرام بخش در اینترنت خنثی می کنید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

11. چقدر وقتی در اینترنت هستید، احساس می کنید توان پیش بینی امور را دارید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

12. چقدر فکر می کنید که زندگی بدون اینترنت، چیزی کسالت بار؛ تهی و بی لذت است؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

13. چقدر وقتی کسی هنگام آنلاین بودن مزاحم شما می شود، غُر می زنید؛ فریاد می زنید یا عصبانی می شوید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

14. چقدر به‌خاطر قطع نکردن اینترنت، دچار بی خوابی هستید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

15. چقدر فکر می کنید در حالت آفلاین، حواس پرتی دارید؛ ولی در حالت آنلاین بهتر هستید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

16. چقدر وقتی آنلاین هستید این جمله را به‌کار می برید: فقط چند دقیقه مونده، الان میام. الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

17. چقدر سعی کرده اید از میزان آنلاین بودن خود بکاهید و موفق نشده اید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

18. چقدر سعی دارید میزان آنلاین بودن تان را از دیگران مخفی کنید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

19. چقدر میزان آنلاین بودن را به بیرون رفتن با دیگران ترجیح می دهید؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز)

20. چقدر وقتی آفلاین هستید، احساس افسردگی و عصبیت دارید که با آنلاین شدن از بین می رود؟ الف. به ندرت (1 امتیاز) ب. گاه گاهی (2 امتیاز) پ. غالباً (3 امتیاز) ت. خیلی زیاد (4 امتیاز) ث. همیشه (5 امتیاز) ن

تیجه تست : - جمع نمرات بین ۲۰ تا ۴۹ = شما یک کاربر معمولی هستید. - جمع نمرات بین ۵۰ تا ۷۹ = دارید دچار مشکل اعتیاد اینترنتی می شوید، مراقب باشید. - جمع نمرات بین ۸۰ تا ۱۰۰ = شما به اکثر پرسش ها، نمرات ۴ یا ۵ داده اید. شما دچار اعتیاد اینترنتی هستید و باید مشکل تان را در اسرع وقت حل کنید. واقعاً فکر کنید که اگر در پرسش دوم، جواب شما با کسب ۴ یا 5 امتیاز بوده است؛ چه بر سَر خودتان آورده اید؟!