موضوع: "رحلت پیامبر(ص)و شهادت امام حسن محتبی(ع)"

جان عالم کیست؟؟

نوشته شده توسطفتاحي 29ام آذر, 1393


 

 

 

 

 


گفتاری از سوی دفتر آیت الله جوادی املی:

وجود مبارک پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) به منزلة جان عالم است. یعنی «سماوات و أرضین» از یک سو، انبیاء و اولیاء از سوی دیگر؛ همة اینها که خلق شدند، زمینه فراهم شد، وجود مبارک پیامبر أعظم آفریده شد. همانطوری که خدای سبحان مجاری ادراکی و تحریکی ما را آفرید، ابزار درک و کار ما را خلق کرد؛ بدن ما را، مغز ما را، قلب ما را، همة این شئون ظاهر و باطن را آفرید، بعد فرمود: «ثُمَّ اَنشَأناهُ خَلْقاً آخَر»1؛ یا فرمودند:« فَإذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَختُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینْ »2.
یعنی اوّل من ابزار بدنی انسان را فراهم کردم، بعد روح منصوب به خودم را به او اِفاضه کردم. در ساختار انسان اینطور بود که اوّل بدن خلق شد، بعد روح به او تعلّق پیدا کرد. در کلّ جهان هم همین طور است؛ کلّ جهان به منزلة بدن وجود مبارک رسول گرامی اند. کلّ این جهان خلق شد، سماوات و أرضین و همچنین انبیاء و اولیاء؛ بعد وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس إله به جهان اعطاء کرد که «لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ إذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً» 3

1-مؤمنون / 14، حجر / 29 ،3- آل عمران / 64

وقاقع بيست و هشتم صفر:

نوشته شده توسطفتاحي 29ام آذر, 1393




 

 

 

 

در ايـن روز از سـال 11 وفـات حـضـرت خاتم الانبياء( صلوات الله عليه و آله) واقع شده اسـت و روز وفـات بـالاتفاق روز دوشنبه بوده است و در وقت وفات سنين عمر مباركش به شـصـت و سـه سـال رسـيـده بـود، چـهـل سـال از عـمـر شـريفش گذشته بود كه وحى بر حـضـرتش نازل شد و بعد از آن سيزده سال در مكه مردم را دعوت به خدا پرستى نمود و پـنـجـاه و سـه سـال داشـت كـه بـه مـديـنـه هـجـرت فـرمـود و در سـال دهـم هـجـرى وفـات فـرمـود و بـعـد از وفـات امـيـرالمـؤ مـنـيـن مـتـوجـه غـسـل و حـنـوط آن حـضـرت شـد و بـعد از تغسيل و تكفين بر آن حضرت نماز گذاشت . پس اصـحـاب دسـتـه دسـتـه آمـدنـد و بـدون امـام عليه السلام بر آن حضرت نماز خواندند. و حـضـرت امـيـرالمـؤ مـنـين عليه السلام آن جناب را در حجره طاهره ، در همان محلى كه از دنيا رفته بود مدفون ساخت .
از انـس بـن مـالك روايـت اسـت كـه چـون از دفن پيامبر صلى الله عليه و آله فارغ شديم حضرت فاطمه عليه السلام به سوى من آمد و گفت : اى انس ‍ چگونه نفس شما همراهى كرد كـه خـاك بـه صـورت پـيـامـبـر خـدا صـلى الله عـليـه و آله بـريـزيـد؟ پـس گـريست و فرمود:يا ابتاه اجاب ربا دعاه يا ابتاه من ربه ما ادناه ….
اى دو جهان زير زمين از چئى        خاك نئى خاك نشين از چئى

و بـه روايـت معتبر است كه آن خانم مخدره مشتى از خاك پاك آن قبر مطهر را برداشت و بر چشمان خود گذاشت و گفت :
ماذا على المشتم تربه احمد       ان لا يشم مدى الزمان غواليا
صبت على مصائب لو آنها       صبت على الايام صرن لياليا

و شـيـخ يـوسـف شـامـى از درالنظيم نقل كرد، كه آن حضرت عليه السلام اين اشعار را در مرثيه پدر فرموده است :
قل للمغيب تحت اثواب الثرى
ان كنت تسمع صرحتى و ندائيا
صبت على مصائب لو آنها
صبت على الايام صرن لياليا
قد كنت ذات حمى بظل محمد
لا اخش من ضيم و كان جماليا
فاليوم اخضع للذليل و اتقى
ضيمى و ادفع ظالمى بردائيا
فاذا بكت قمريه فى ليلها
شجنا على غصن بكيت صباحيا
فلاجعلن الحزن بعدك مونسى
و لا جعلن الدمع فيك و شاحيا