موضوع: "ربیع الاول"

پیامک های مژده ماه ربیع درست یا غلط!!؟

نوشته شده توسطفتاحي 21ام آذر, 1394

باشروعماه ربیع الاول پیامک هایی بر روی صفحه تلفن های همراه و یا بعضا در محافل دیگر به چشم می خورد که

“پیامبر(ص)فرمود: هرکس پایان ماه صفر را به من خبر دهد بهشت بر او واجب می شود.”

اما آیا واقعا چنین است؟! واجب شدن بهشت فقط با رساندن خبر اتمام ماه صفر؟!!!!

اصل حدیث از این قرار است که :
از ابن عباس نقل شده که گفت : روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند ، رسول خدا (ص) فرمود : “اولین کسی که بر شما وارد می شود مردی از اهالی بهشت است"…برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند ، برخواسته و از مسجد خارج شدند تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب می شود.پیامبر (ص) متوجه موضوع شدند و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند فرمودند : “اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر ، بر شما وارد می شوند (ولی از میان آنها) کسی که پایان ماه آذار (از ماه های رومی معادل خرداد ماه و درآن زمان معادل صفر) را بر من بشارت دهد ، اهل بهشت است.” آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر (ع) نیز همراهشان بود. پیامبر به آن ها فرمود : ما در کدامیک از ماه های رومی هستیم؟ ابوذر گفت:"یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است .” پیامبر فرمود : “ای اباذر! من این مساله را می دانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور اینگونه نباشد در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم ، از حرم من تبعید می شوی ، تنها زندگی می کنی و تنها می میری و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام دهند به واسطه تو خوشبخت می شوند . آن ها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزکاران وعده داده شده است…”
تنها روایت برای خبر پایان ماه صفر همین روایت است که در کتب علل الشرایع مرحوم صدوق(جلد اول - صفحه 175) و روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه اثر مرحوم محمد تقی مجلسی(جلد 13 - صفحه 3) بیان شده است….
با مقایسه اصل حدیث با آنچه که امروزه در بین عوام رواج دارد و به گوش می رسد می توان به عمق فاجعه که همان تحریف در دین و احادیث معصومین(علیهم السلام) است ( که البته بعضا از روی جهل و ندانستن هم هست) پی برد…

نتیجه
يعني اصلا پيامبر نمي خواستند بگن که هر کس مژده ماه ربيع رو بده من مژده بهشت رو به او ميدم بلکه مي خواستن از بين جمعيت يه علامت بدهند که با اين علامت(خبررسيدن ربيع) شخص ابوذر مشخص بشه نه اينکه خبر دادن ربيع موجب بهشتي شدن باشه.

پس روایتی که به این مضمون ("پیامبر(ص)فرمود: هرکس پایان ماه صفر را به من خبر دهد بهشت بر او واجب می شود.") پخش شده معتبر نیست.✅

پیامبران دروغین بعداز رحلت پیامبر

نوشته شده توسطفتاحي 21ام آذر, 1394

مشهورترين پيامبران دروغين بعد از رحلت پيامبرچه کسانی بودند؟

 مدعيان دروغين نبوت که اواخر عمر پیامبر یا بعد از رحلت حضرت در حجاز ظهور نمودند و در زمان ابوبکر با آنان جنگ هايی هم صورت گرفت چهار نفر بودند:


1. اسود عنسي:
يکي اسود عنسي در ميان قبايل مذحج و کنده که سال هاي درازي رهبري ديني قبيله خودرا به دوش داشت.
2. طليحه کذّاب:
يکي از پيامبران دروغين، طليحه کذاب بود، طليحه در طايفه بني اسدبن خُزَيمه در نجد زندگي مي کرد، در همان جا ادعاي پيامبري خود را مطرح کرد.برخي از قبائل هم پيمان بني اَسد هم به او پيوستند. از جمله قبيله طيّ که رياست آن را عديّ بن حاتم بر عهده داشت. البته عديّ بن حاتم بر اسلام خود باقي بود وکمک هاي شاياني به لشگر اسلام کرد.
3. سجاح بنت حارث بن سُوَيد:
يکي ديگر از پيامبران دروغين زني از قبيله بني تَغـلِب بود. اين زن شبيه کاهنان عرب، سخنان سجع دار مي گفت. پيرواني را دور خود جمع کرد و به سمت يمامه لشگر کشيد و قصد تصرف آن جا را کرد و اين در حالي بود که در يمامه شخص ديگري به نام مسليمه ، ادعاي نبوت مي کرد. در نهایت اين دو پيغمبر دروغين با يکديگر ازدواج کردند. سجاح وقتي ديد کسب و کار نبوت به خوبي پيش نمي رود. مسلماني را پيش گرفت وتا زمان سلطنت معاويه زنده بود.

4. مسيلمه کذاب:
مسيلمه کذاب در اواخر عمر رسول خدا ادعاي نبوت کرده بود و پيامبر قصد داشت. شر او را دفع کند اما عمر حضرت کفاف نداد. مسيلمه در يمامه داراي قدرت و شوکتي شده بود، طرفداران بسياري داشت، گروهي از بني تميم هم از او حمايت مي کردند. در نبردی بین سپاه اسلام و سپاه مسیلمه، او کشته شد.


پي نوشت:
http://www.tarikheslam.com/index.php1.
محمد مهدي توکلي،محمد پيامبر خدا ، وقايع سال دهم.
جعفر سبحاني، فروغ ابديت، ج2 -1، ص481 به بعد.

 



 

عدم وجود منبع درمنابع شیعی درمورد بشارت ماه ربیع!

نوشته شده توسطفتاحي 4ام دی, 1393

 

 

 

 

 




چند سالی است در پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول، پیامکهایی رد و بدل می‌شود بدین مضمون: پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله): «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت می‌‌باشد»، یا «هر کس مرا به ورود ربیع الاول بشارت دهد، بهشت را به او بشارت می‌دهم».
لکن هیچیک از این دو متن در احادیث شیعی نیامده است و این پیامکها مردود است.

اینکه می‌‌گویند پیامبر(صلی الله علیه و آله) ماه صفر را نحس می‌‌دانستند و روایتی را نقل می‌‌کنند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت می‌‌باشد»، در روایات شیعی نیامده است. بلکه مطلب چیز دیگری است.
مرحوم شیخ عباس قمی(ره) در مفاتیح می‌‌فرماید «این ماه معروف است به نحوست…» یا مرحوم حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در المراقبات می‌‌فرماید: «معروف است که ماه صفر بخصوص چهارشنبه آخر آن نحس مى‌‌باشد که در این مورد روایتى نداریم. شاید این نحوست بخاطر رحلت پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله در این ماه و نیز این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله باشد که فرموده‌‌اند: کسى که مرا به تمام شدن ماه صفر مژده بدهد، او را به بهشت بشارت مى دهم».
لکن مستند آنان برای این مطلب، حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله )است که فرمودند: «مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذار فَلَهُ الجَنَّة»: هر کس به من بشارت دهد صفر تمام شده بهشت می‌‌رود».

صفحات: 1· 2